Dagens luriga fråga!



Nu behöver jag mina besökares hjälp, ni som besöker min blogg eller ramlar in här av en slump, kan ni vara snälla och besvara frågan vad meningen med livet är? Jag behöver nämligen era åsikter om livets mening och synen på livet då vi på filosofin ska undersöka hur människor ser på meningen med livet. Så om ni lämnar en kommentar om vad ni tycker att meningen med livet är och om ni tror på himmel & helvette efter döden så skulle jag bli jätteglad, skriv även eran ÅLDER.

Tack så mycket! =)

Kommentarer
Postat av: Jempajenny

För att citera Douglas Adams i Liftarens guide till galaxen så är svaret på frågan om meningen med livet och allting "42". Men ingen vet riktigt hur den korrekta frågan lyder... ler



Boken rekommenderas om du inte redan läst den!

2009-04-29 @ 14:42:57
URL: http://jempajenny.bloggagratis.se
Postat av: Jessika

Hmm.. Meningen med livet..

Meningen med livet för mig är att göra det som gör dig lycklig och leva i nuet, inte titta för mycket på de förflutna o grunna på saker man kunde gjort bättre. Utan istället se framåt :-)

Jag tror nog inte på varken himmel eller helvete efter döden.

Jag är 25 år :-)

2009-04-30 @ 07:13:45
URL: http://grooodan.blogg.se/
Postat av: Marcus Norberg, "Evig Lidelse"

Marcus Norberg, 17 år. Stark ateist, filosofiskt och vetenskapligt lagd.



Skrev ett blogginlägg om detta för relativt länge sedan, vilket jag inte är speciellt nöjd med för tillfället:



http://eviglidelse.blogspot.com/2008/10/meningen-med-livet.html



Efter en vidare analys i ämnet så har jag blivit betydligt mer insatt. För att förstå sig på när folk frågar om meningen med livet måste man först definiera "mening", som kan ha ett flertal betydelser. "Mening" kan framförallt definieras genom att utgå från en människas gärningar, varav människans intention spelar in. "Livet" i det abstrakta har ingen förmåga till intention (så länge man inte förutsätter att ett rationellt liv skapade detta abstrakta koncept vi människor kallar "liv", vilket vi för övrigt även har skapat själva), därför håller inte den definitionen för denna frågeställning. Mening kan även definieras som betydelse, signifikans etc. Även den definitionen gör denna frågeställning relativt udda och obegriplig.



Min slutsats är därför att denna allt så eviga och tidlösa fråga bara är en lek med ord, eventuellt ett missförstånd av ordet "mening". Det finns ingen mening med abstrakta begrepp som "livet", ska man hitta en mening måste man utgå från en gärning med viss tanke bakom; t.ex: "Vad var meningen med att du slog mig?".



Låter det konstigt? Prova att ställa samma fråga om något annat som saknar en viss fundamental intention. Vad är meningen med häst? Vad är meningen med grön? Vad är meningen med oogawooga? Det blir bara löjligt.



Vad är meningen med livet? Svaret är helt enkelt att denna fråga saknar en begriplig struktur, den går inte att ge ett vettigt svar på. Av samma anledning kan man ge oändligt många svar på den, då alla snarare ger det svar de VILL ska vara svaret på frågan.



Jag svarar gärna på frågor om du kontaktar mig via min mail - [email protected] . Där kan vi diskutera ämnet vidare om det jag har sagt intresserar dig.

2009-05-02 @ 00:27:11
URL: http://eviglidelse2.blogspot.com
Postat av: abbe

Meningen med livet är att be till gud . Finns inga andra meningar , allt annat är ett misslyckande : ).

2009-05-04 @ 23:51:45
Postat av: Jessica

Meningen med livet är att man ska ha roligt och njuta för varje stund. behandla varandra väll. Ge varandra kärlek. Vara positivt. Men vi får inte glömma att det finns en Gud. :)

2009-05-06 @ 10:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0